Hogyan olvassunk a weboldal statisztikákból?

google-statisztika-erthetoenManapság már nem csak laptopról vagy asztali gépről, hanem telefonról is rengeteg keresést indítanak az emberek. Épp ezért fontos, hogy a weboldal minden eszközön jól megjelenjen – amit szakzsargonnal reszponzivitásnak szokás nevezni.

De honnan tudhatjuk, hogy miről nézik éppen a weboldalunkat?

És hogyan tudhatjuk, hogy mi történik a honlapunkon?

Egy weboldal önmagában nem sokat ér, ha nem tudjuk, hogy miként használják a látogatóink. Ugyanis előfordulhat, hogy elkészítettjük az oldalunkat, és valamiért mégsem jönnek az érdeklődők. Ilyen, és ehhez hasonló esetekben meg kell vizsgálni, hogy hol van a probléma.

Ezeket különféle mérőeszközökkel, úgynevezett analitikai programokkal tehetjük meg. Ezek a mérőeszközök ráadásul nem csak a hibát mutatjuk meg – például, hogy melyik aloldalunkon hagyják el a weblapot a látogatók – hanem meg is ismerhetjük őket.

Információt kapunk például:

  • a nemükről,
  • az életkorukról,
  • arról, hogy az ország mely részén laknak,
  • és milyen érdeklődési köreik vannak.

Nemek és az életkor

A nemet és az életkort kifejezetten fontos figyelembe venni, amikor például a közösségi médián, vagy a weboldalunk stílusán, szövegén gondolkodunk. Ez persze logikus, hiszen teljesen máshogy kell megszólítani például a fiatal, 30 év alatti nőket, akik kozmetikust keresnek, mint az 50 év feletti, barkácsolni vágyó férfiakat.

Ezt figyelembe véve érdemes kialakítani a közösségi jelenlétünket is. Míg az előbbiek ugyanis inkább az Instagramot preferálják, az utóbbiakakat inkább a Facebookon tudjuk elérni.

Persze előfordulhat, hogy valamiért nem stimmelnek az adatok. Például szerszám áruházunk van, de főleg női látogatók jönnek, és kevés időt töltenek az oldalon. Ebben az esetben érdemes megvizsgálni, hogy nincs-e rosszul célzott fizetett kampány, vagy megfelelő-e a webszövegünk.

Demográfiai adatok

Szintén fontos adat abból a szempontból, hogy vajon jól céloztuk-e be a helyiséget. Ugyanis hiába van fodrászatunk Sopronban, ha a legtöbb látogató Debrecenből érkezik, akkor valamit rosszul állítottunk be – és egyszerűen nem lesz értelme a weboldalunknak.

Érdeklődési körök

Szintén érdekes adat a célcsoportról: itt ugyanis meg kell figyelni azt, hogy az érdeklődési kör fedi-e a weboldal tartalmát. Például, ha a látogatóinkat leginkább az étel/ital érdekli, de mi vízvezeték-szereléssel foglalkozunk, akkor szintén hibásak lehetnek a beállítások.

Milyen egyéb információkat nyerhetünk ki ezeknek az eszközöknek a segítségével?

Ez persze csupán a jéghegy csúcsa, hiszen ezekből az adatokból még nem feltétlenül lehetne profitálni.

Azonban az analitikai programokkal például azt is megnézhetjük, hogy asztali gépről, telefonról, vagy tabletről látogatják legtöbben az oldalunkat. Ez azért is fontos adat, mert ha azt látjuk, hogy telefonról senki sem látogatja az oldalt, akkor valószínűleg probléma van a telefonos optimalizálással.

Ezenkívül fontos visszajelzés az is, hogy milyen oldalakról, vagy melyik keresőből érkezik a látogató, így ugyanis még inkább kihasználhatjuk az adott forrást.

Azonban olyan érdekes adatokra is fény derül, hogy mire keresnek rá az emberek a weboldalunkon, és mikor. Ennek segítségével például megállapítható, hogy mikor érdemes e-maileket küldeni számukra, vagy mikor kell publikálni egy-egy adott cikket.

Hogyan lesz ebből az információból plusz bevételünk?

Amennyiben a beállításaink nem megfelelőek, úgy rengeteg potenciális ügyféltől – és így bevételtől – esünk el. És vice versa: ha az analitikai programok segítségével jól optimalizáljuk a weboldalunkat, akkor nem csak a meglévő látogatókat tudjuk még jobban kiszolgálni és megérteni, de rengeteg újat is bevonzunk.

A nagy számok törvénye alapján pedig minél több a látogató, annál több a potenciális ügyfél is.És minél több az ügyfél, annál több a bevétel.

Persze nem minden fekete vagy fehér, így ezeknek a mérőeszközöknek is megvan a hátránya: mégpedig az, hogy nem egyszerű használni. Össze kell kapcsolni a weboldalunkkal, be kell állítani a riportokat és tudni kell értelmezni a mérőszámokat, adatokat is. Ezt megtanulni pedig idő, az idő pedig pénz.

Épp ezért érdemes olyan szakemberre bízni, aki már otthonosan mozog az analitikai programok világában, és beállítja a megfelelő szegmenseket – valamint kijavítja az esetleges problémákat.

Kérjen díjmentes online konzultációt!

Scroll to Top