SEO és CRO, avagy hogyan növeljük a konverziót

Többször is megemlítettük már azt, hogy miért fontos az online jelenlét, továbbá azt, hogy miképp juthatunk minél feljebb a Google találati oldalán. De mi történik, ha ennek ellenére sem lesz több a vásárlónk? Itt lép képbe a keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization – SEO) mellett a konverziós ráta optimalizálás (vagyis a Conversion Rate Optimization – CRO).

Azonban mielőtt mélyebben is belevetnénk magunkat a témába, nézzük meg, hogy mit is jelentenek ezek a fogalmak.

SEO, vagy CRO? Egyáltalán mik ezek?

Tételezzük fel azt az ideális esetet, hogy már van egy olyan honlapunk, amely reszponzív (tehát minden készüléken – tableten és mobilon is – megjelenik). Emeljük ezt az ideális esetet a négyzetre azzal, hogy ezen a honlapon van legalább 50 jól megírt, kellően tartalmas és releváns blogbejegyzés. Ezek annyira jól megírt szövegek, hogy a keresőben (SERP-ben) az első találati oldalon vagyunk, az első helyen.

Elégedettnek kellene lennünk, de mégsem vagyunk. Ugyanis hiába küzdöttük fel magunkat, nincsen kellő konverzió – így a bevételünk is stagnál.

Először is jó, ha megértjük, hogy nem elég csupán egy jól SEO-zott weboldal, ha nincs mögötte egy cél, és nem egy stratégia mentén haladunk.

Mi az a SEO?

A SEO-ról már írtunk részletesebben, így csak rendkívül röviden elevenítjük fel, mit is érdemes tudni róla. A keresőoptimalizálás a marketing azon ága, ahol az organikus forgalomnövekedés a cél.

Tehát, ha valaki beüti a keresőbe a “Milyen kalapot vegyek?” kulcsszót (ez egy hosszabb, long tail kulcsszó), akkor a mi oldalunkat, a mi szakmai anyagunkat dobja fel elsőnek a kereső. Emiatt sokszor csúnyán azt mondják, hogy “Google-nek tetsző” szöveget kell írnunk. Ez persze nem teljesen állja meg a helyét, hiszen a Google egyre inkább afelé tendál, hogy minél relevánsabb, minél pontosabb találatot adjon nekünk, olvasóknak.

A SEO tehát – nagyon leegyszerűsítve – az organikus forgalomnövekedést megcélzó marketing-stratégia.

Mi az a CRO?

Amíg a SEO az oldalra vonzza a látogatókat, addig a CRO valamilyen konverziós célt szolgál – szintén különböző stratégiák mentén.

Megjegyzés: Ahogyan a SEO, úgy a konverzióoptimalizálás is rendkívül sokrétű, nagyon sokféle formája létezik. Például a weboldal dizájnjának kialakítása, a CTA (Call to Action – cselekvésre ösztönző gomb) színe, formája, helye, szövege satöbbi.

Ha például a termékek eladása a fő célunk, akkor a konverzióoptimalizálásnak arról kell szólnia, hogyan tudjuk ezt még hatékonyabban megtenni. Ha pedig e-mail címeket szeretnénk szerezni egy későbbi e-mail-marketing kampányhoz, akkor a stratégiát ehhez kell alakítani.

Amint az jól látható, cél nélkül nem lehet, és nem is érdemes beszélni a CRO-ról. Amikor már megvan a konkrét cél, akkor lehet kialakítani a konverziós stratégiát.

Hogyan is néz ki a konverzióoptimalizálás a gyakorlatban?

Most, hogy részletesebben is megismertük a fogalmakat, és tisztában vagyunk vele, miért van szükségünk kereső-, és konverzióoptimalizálásra is, nézzünk meg egy példát!

Megjegyzés: Halkan jegyezzük meg, hogy sokszor még a marketinges berkekben is tévesen él az, hogy a SEO, vagy a CRO a fontosabb. Már maga a kérdés sem helytálló, hiszen nem az egyikre, vagy a másikra van szükség, hanem a kettő együtt kell, hogy hatékony legyen.

A CRO és a cukrász esete

Tegyük fel, hogy gyönyörű esküvői tortákat és igazi Insta-kompatibilis süteményeket készítünk. Mindenki bátorít minket, hogy írjunk könyvet arról, hogyan lehet az alapoktól elindulva eljutni erre a szintre. Mi pedig, egy idő után, beadjuk a derekunkat.

Megszületik a könyv, felkeresünk egy magánkiadót, aki X összegért X darabot kiad nekünk, mi pedig legyártatjuk. De hogyan tovább?

Felbérlünk egy marketing-szakembert, aki azt tanácsolja nekünk, hogy készítsünk egy landing oldalt, ami segít értékesíteni a könyvet. Ezt érdemes meghirdetni Facebookon azok számára, akik érdeklődnek a sütés-főzés iránt (leginkább tehát 25-50 éves nők, anyukák a célcsoport). Ezenkívül a már meglévő Facebook-oldalunkra a rajongóinknak is linkeljük be, és kérjük meg őket, hogy osszák meg.

Ezután az Instán igyekszünk még több potenciális vásárlót szerezni, és itt hirdetjük meg a könyvet.

Utána a marketinges megkérdezi, van-e esetleg e-mail listánk, amire ki lehetne küldeni az ajánlatot. Bólogatunk, hogy igen, de nem igazán szoktuk használni.

A marketinges azt tanácsolja, hogy egy másik landing oldalt is hozzunk létre – olyanok számára, akik már ismernek minket. Ennek a landingnek nem kell olyan hosszúnak lennie, hiszen már ismernek minket – így inkább egy rövidebb, tömörebb oldal az ideális. Ezt a landinget küldjük ki az e-mail listánkra.

Ezenkívül a weboldalunkon egy barátságos, nem tolakodó popup ablakot is létrehozunk, valamint a blogbejegyzésekben, CTA-ként már az szerepel, hogy aki szeretne eljutni egy profi cukrász szintjére, az vásárolja meg a könyvünket.

Mindezek azt eredményezik, hogy több csatornán, szélesebb közönséget érhetünk el, a SEO-nk pedig a hatékonyabb konverziót szolgálja. (Tehát minél több, releváns cikk > Feljebb a Google találati oldalán > a cikkben pedig ott a CTA, ami arra ösztönzi az olvasót, hogy vásárolja meg a könyvet.)

Ezt persze lehet fűszerezni még azzal is, hogy a bejegyzésünkben nem pusztán felhívjuk az olvasók figyelmét, hanem – a már említett felugró popuppal, vagy egy CTA-val – letölthető pdf-et adunk a könyvünkből. (Ez lehet például az első 10-20 oldal – ami “behúzza” az olvasót.)

Mint láthatjuk tehát, a SEO és a CRO nem biblikus főellenségek, hanem kéz a kézben járnak. Hatékony SEO nélkül nem biztos, hogy hatékony lesz a CRO-nk – ami persze fordítva is igaz.

Szeretné Ön is hatékonyabbá tenni a marketingjét és megsokszorozni a vásárlásokat? Keressen minket bátran, több éves szakmai múltunkkal és számos, sikeres projekttel a hátunk mögött biztosan tudunk segíteni!

Kérjen díjmentes online konzultációt!

Scroll to Top